10 tips för ditt företagskonto på Instagram

Moderskeppet»Artiklar»Marknad & kommunikation

10 steg till ett lyckat företagskonto på Instagram

Du lär dig det som du ska göra, och undvika, för att ge dina inlägg de bästa förutsättningarna.

Anders Sejdeborn

Hemligheterna som proffsen önskar att de visste från början om att sköta ett företagskonto på Instagram.

1. Var frikostig med ditt engagemang

Lägg tid på att gilla och kommentera andras innehåll, kolla på deras händelser, video och IGTVklipp.
Ju mer du använder Instagram och interagerar med andra användare, desto större chans är det att ditt eget konto växer.
Se bara upp – börja inte bete som en robot (se punkt 10)

2. Håll en jämn (+hög) kvalitet

Blanda inte bra och dåligt innehåll i onödan. Instagrams algoritmer gillar när du om och om igen postar innehåll som når en viss engagemangsnivå.
Om du märker att en viss typ av innehåll inte är lika populärt bland dina följare, avstå eller posta det som en händelse nästa gång.

3. Uppmuntra till interaktion

Algoritmen försöker alltid förstå hur mycket engagemang ditt innehåll skapar. Ju mer, desto bättre. En hel del engagemang går att uppmuntra. Här är några sätt:

Bildtext med en fråga
Strössla gärna med frågor i dina bildtexter. Ju enklare det är för dina följare att skriva kommentarer, desto bättre.

Besvara alla kommentarer
Svara alltid på alla kommentarer med riktig text (inte bara en gilla-markering). Ibland kan du skapa en konversation med personen, för att få ytterligare kommentarer.

Inlägg som är värda att spara
Fundera på om du kan skapa innehåll som användarna tycker är värt att spara undan.

Dekalfunktioner i Händelser
Utnyttja dekalfunktioner som frågor, omröstningar och frågesport när du skapar en händelse.

Besvara alla direktmeddelanden
Skicka alltid svar på alla direktmeddelanden du får, så snabbt du kan. Undantaget är förstås direktmeddelanden du betraktar som spam.

4. Posta regelbundet

Posta ditt innehåll med regelbundna intervall. Hur ofta du postar är inte superviktigt, så länge du undviker perioder där du postar väldigt lite innehåll.
Välj alltså en frekvens du kan hålla över lång tid. Det innebär ofta att posta mer sällan än du har lust för när det är riktigt roligt.

5. Förläng interaktionstiden

Försök göra ditt innehåll mindre snabbkonsumerat utan att förlora kvalitet. Exempel på metoder:

Skriv en längre bildtext
Skriv en längre bildtext som är intressant att läsa. Kom ihåg att alltid vara vaksam på att kvaliteten inte försämras.

Kurera dina videoklipp
Se till att dina videoklipp är intressanta att se till slutet. Om det inte finns något högt värde mot slutet av klippet bör du överväga att klippa hårdare.

Händelser som är värda att pausa
Kan du skapa händelser med information och detaljer som gör det värt för tittaren att pausa bläddringen?

6. Posta när dina följare är mest aktiva

Mottagandet ditt innehåll får är inte oviktigt. Använd statistiken som finns kopplad till ditt konto för att hitta bra tider att posta innehåll på. Undvik nattetid och andra perioder när dina följare är inaktiva.

7. Posta alltid med dina följare i åtanke

Fråga dig alltid vad dina följare får ut av det du postar. Motsvarar det förväntningarna som fanns när de började att följa dig?
Frågan bör du ställa dig oavsett om det är bild, video, händelse eller IGTV du postar. Och även när du skriver dina bildtexter. Exakt vilka förväntningarna är, beror förstås på vilken verksamhet du bedriver.

8. Välj motiv med omsorg

Vilka motiv som funkar bäst beror givetvis på vilken verksamhet du bedriver. Men här är några allmänna saker du kan tänka på:

Funkar bilden i litet format?
Enkla, grafiska motiv har ofta en fördel jämfört med detaljrika, plottriga bilder. En av anledningarna är att bilder ofta är små i Instagrams olika gallerier.

Har du valt en smart omslagsbild till din video?
Välj en medveten omslagsbild till dina videoklipp som bjuder in till tittning.

Kan du skapa en stående bild?
En stående bild upptar mer yta på mottagarens telefon. Vissa undersökningar tyder på att det statistiskt ger ett ökat engagemang.

9. Utnyttja statistiken

Din egen statistik kan visa vilka inlägg som funkar bäst, när dina följare är mest aktiva och vilka av dina experiment som fungerat bäst. Låt statistiken vägleda dig!
Kolla upp andra stora konton inom din bransch. Försök analysera vad de gör som är framgångsrikt.
Även om du inte har tillgång till andras interna statistik kan du dra många slutsatser utifrån det som syns publikt, exempelvis gillamarkeringar (inte alltid synligt), kommenterar och antal följare.

10. Undvik skumraskmetoder

Avstå ifrån metoder som inte är tillåtna enligt Instagrams villkor, annars riskerar du att straffas eller i värsta fall bannlysas helt. Skumraskmetoderna inkluderar bland annat:

Robotbeteende
Gilla och kommentera inte andras innehåll i rask takt bara för att du hoppas på gentjänster. Satsa istället på äkta engagemang i rimlig takt.

Hemliga grupper
Undvik hemliga grupper där syfet är att ni ska boosta varandras konton till framgång. Även om det fungerar i stunden, är det inte långsiktigt hållbart.

Icke-godkända tredjepartstjänster
Dubbelkolla att en tredjepartstjänst är en officiell Instagrampartner innan du använder den. Använder du otillåtna appar och tjänster kan du straffas och i värsta fall riskera permanent avstängning.

Senast uppdaterad: 10 november 2023